Borås Tidning
Länkar till artiklar:
Akvarellkurs i Bollebygd 2008. Läs här
Utställning i Sandared 2008. Läs här
Recension 2003-03-20
Rostigt järn och ljusskimrande snäckform
Från akvarellisten Monica Månssons tidigare utställningar i våra trakter, hos Viskafors konstklubb för en del år sedan och senast på Flaménska galleriet 1997, minns jag framför allt hennes fantastiska handlag med rostiga ytor på gamla järnföremål – mustigt jordfärgade närstudier med detaljerad skärpa och stark verklighetsanknytning.
När jag nu möter henne igen är det inte utan att jag hajar till, för det är inte bara färgskalan som ändrats, från det mustig mörka till ljus och lätthet, utan det är som om hon börjat lyfta från själva verklighetsförankringen. Ytbearbetningen är lika utsökt, men hennes krukor och skålar står inte längre fast på sitt underlag – de blir mer och mer rundade i botten och flera av dem skulle i verkligheten inte kunna stå alls.
I stället tycks de sväva fritt i luften, som den stora Snäckskål, i mitt tycke utställningens vackraste målning. Skålformen är fortfarande tydlig, med den övre kanten starkt belyst i en knivskarpt tunn linje, men formen är upplöst och verkar gå ihop med den atmosfäriskt ljusskimrande omgivningen – som om den var omfluten av klart vatten.
Anknytningen till hav och snäckor känns självklar även utan den ledtråd som titeln ger. Det här är inte längre ett avbildat föremål utan snarare en abstraktion som förmedlar en djupt sinnlig naturupplevelse.
Också många av de övriga verken speglar Monica Månssons strävan att nå ett steg längre än till det virtuosa ytmåleriet. Det är intressant att följa en serie kubstudier och se hur också här den stränga formen börjar lösas upp, linjerna blir mer sökande och hela uttrycket friare. I andra bilder arbetar hon med rasterteknik för att komma bort från det alltför perfekta återgivandet och skapa dubbelhet och djup i ytan.
Ett rejält steg över till det rent abstrakta har hon tagit i en rad små kvadratiskt formade collage som fått tredimensionell struktur genom inlagda partier av färgad gasväv. Här återkommer jordfärgerna från hennes tidigare akvareller, men också i övrigt känns dessa formsäkert arbetade kompositioner som en naturlig utveckling av akvarellmåleriet, med de lätta färgskiftningarna i den transparenta väven som låter de olika lagren skymta fram under varandra.
Monica Månsson bor i Hindås och är utbildad vid Konstindustriskolan i Göteborg och Gerlesborgsskolan. Vid sidan av sitt eget konstnärliga arbete är hon sedan ett tiotal år verksam som pedagog med årligen återkommande kurser på Nordkoster i Bohuslän och på Österlen i Skåne.
Av Inger Landström
(Publicerad med tillstånd.)